Veel werkgevers bieden pensioengesprekken voor werknemers aan. Op zich is dat logisch, nu pensioen steeds meer verpersoonlijkt en flexibeler wordt. De huidige pensioenregelingen bieden werknemers de mogelijkheid om pensioen echt aan te laten sluiten bij de persoonlijke situatie. Maar al die keuzemogelijkheden betekent ook iets voor de begeleiding. Want hoe stel je werknemers in staat om goed te kiezen. Persoonlijke pensioengesprekken voor werknemers zijn dan een zeer effectief hulpmiddel. Maar wat bereik je er precies mee en hoe zet je die in?
Pensioengesprekken voor werknemers – bied handelingsperspectief
Pensioen heeft een imago dat het ingewikkeld is. En als iets ingewikkeld is, dan is de verleiding groot om het uit te gaan leggen. Maar dit is juist niet wat je moet gaan doen!
Pensioenregelingen bieden veel keuzemogelijkheden. Zowel tijdens het actieve dienstverband, als op de pensioendatum. De bedoeling van de pensioengesprekken voor werknemers is om hen handelingsperspectief te bieden. Je geeft antwoord op twee vragen, moet ik in actie komen? En zo ja, wat moet ik dan doen?
Wanneer bied je pensioengesprekken aan?
Er is geen absolute regel voor wanneer je pensioengesprekken moet aanbieden. Wanneer ze worden ingezet verschilt ook per werkgever. In de volgende situaties worden persoonlijke pensioengesprekken vaak ingezet.
- Onboarding – Wanneer een nieuwe werknemer in dienst komt is het goed om de keuzes die gemaakt kunnen worden in de pensioenregeling toe te lichten. Dit hoeft niet perse op de eerste werkdag, maar kan ergens in de eerste maanden worden gepland. Let op dat je als werkgever wel op tijd voldoet aan je informatieplicht. Dus informeer de werknemer bij indiensttreding altijd goed over de pensioenregeling. Dit kan dus ook schriftelijk.
- Wijziging pensioenregeling – Een wijziging van de pensioenregeling is vaak een goed moment om persoonlijke gesprekken in te plannen. Ik zou dit zeker niet doen bij iedere wijziging. Kleine detailwijzigingen zijn meestal geen aanleiding voor een persoonlijk gesprek. Maar een grotere impactvolle wijziging past wel weer heel goed bij een persoonlijk gesprek. Je kunt er ook voor kiezen om alleen een bepaalde groep werknemers uit te nodigen, bijvoorbeeld omdat de wijziging voor hen meer impact heeft dan voor de andere werknemers.
- Periodiek – Als onderdeel van de totale pensioencommunicatie kan periodiek een pensioen adviesgesprek worden aangeboden. Wij zien vaak dat een frequentie van eens per 3 jaar wordt aangehouden.
- Oudere werknemers – Hoe dichter werknemers bij de pensioendatum komen, hoe belangrijker het wordt om goede keuzes te maken. En naarmate iemand dichter bij de pensioendatum komt, nemen vaak ook de vragen toe. Het faciliteren van persoonlijk advies geeft vaak rust en duidelijk inzicht.
Lees ook:
1 op 1 gesprek met pensioenplanning is een belangrijke arbeidsvoorwaarde
Soorten adviesgesprekken
Er zijn in hoofdlijnen twee soorten pensioengesprekken. De eerste is een gesprek van ongeveer een uur, waarin een korte toelichting wordt gegeven op de pensioenregeling en de keuzes die gemaakt kunnen worden. Alle vragen van de werknemers worden besproken en er wordt een doorrekening gemaakt van de financiële situatie.
De tweede vorm is een uitgebreidere versie en gaat meer richting financiële planning. Daarbij worden concrete scenario’s doorgerekend en wordt ingegaan op alle details. Deze vorm past vaak beter bij mensen die zich concreet voorbereiden op hun pensionering of gebruik (moeten) maken van een vertrekregeling.
Voordelen voor de werkgever
Werknemers zijn vaak zeer gecharmeerd van persoonlijke pensioengesprekken en ervaren het als een meerwaarde wanneer een werkgever dit aanbiedt. Daarnaast verhoogd het je rendement op de pensioeninvestering. Er wordt jaarlijks veel premie betaald aan pensioenregelingen. Die investering rendeert het beste, wanneer daar ook door de werknemers het maximale uit wordt gehaald. En door persoonlijke hulp stel je werknemers in staat de voor hen beste keuzes te maken. Tenslotte geeft het vaak meer rust bij werknemers wat hun werk en productiviteit ten goede komt. Veel werknemers zijn onzeker over pensioen. En naarmate de pensioendatum dichterbij komt, neemt de onzekerheid toe. Wij zien dat door de persoonlijke gesprekken veel van die onzekerheid wordt weggenomen.
Foto: Elevate Digital – Pexels.com
Jan van Harten is senior pensioenadviseur en partner bij &Gommer Pensions Group en heeft meer dan 25 jaar ervaring in pensioenadvies. Hij is in staat complexe pensioenvraagstukken terug te brengen naar de kern, pragmatisch op te lossen en op een begrijpelijke manier te communiceren.
Pensioen is belangrijk en moet goed geregeld zijn. Maar je moet niet doorslaan aldus Jan: “Ik zie dat een hele grote groep mensen hun wensen en dromen uitstelt tot na hun pensioen en tot die tijd de dagen aftellen. Een goede pensioenregeling is belangrijk, maar wanneer je mensen vergeten in het nu te leven, dan moet je echt ingrijpen”.