Pensioencommunicatie moet vanaf nu on spot en spot on zijn

Als er ooit een goed moment is geweest voor pensioencommunicatie is het ‘nu’ wel. We moeten allemaal over naar de Wet toekomst pensioenen. De vergrijzing is in volle gang en de arbeidsmarkt is krap. Jongeren hebben wat te kiezen en zullen pensioen daarin meenemen. En in ieder geval zullen werkgevers hierop attenderen.

De vrije markt/mkb-bedrijven moeten dan concurreren met grote bedrijven en de publieke sector. Daarnaast moet een werkgever transparant zijn over de beloning in het algemeen en over het oude en nieuwe pensioensysteem. Tot slot moet een werkgever vanuit goed werkgeverschap en zorgplicht sowieso goed communiceren over pensioen. 

Dat wil niet zeggen dat werknemers het a. makkelijk begrijpen en b. bovenmatig geïnteresseerd worden in pensioen. Immers, zolang je niet te veel te kiezen hebt, blijft pensioen, als uitgesteld loon, het afleggen tegen ‘direct loon’. Logisch lijkt mij. 

On spot en spot on

De enige oplossing en noodzaak is dan continue aandacht en herhaling. Een keer in de 5 jaar een bijeenkomst in de kantine is dan ook niet meer van deze tijd. De Wet pensioencommunicatie uit 2016 stelde al dat pensioencommunicatie input moet zijn voor persoonlijke financiële planning. Dit betekent vooral persoonlijke aandacht en dus 1 op 1 gesprekken. En dat vergt tijd en dus kosten.

Maar alleen dán gaat pensioencommunicatie werken. En ‘nu’ is het daar dus dé tijd voor! 

Foto: RDNE project – Pexels.com

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *