Pensioencommunicatie en de kracht van herhaling

Pensioen is een langzaam vak wordt gezegd. Beslissingen worden niet genomen over een nacht ijs en hebben vaak een lange aanloop. Pensioencommunicatie en de kracht van herhaling zijn enorm belangrijk in het hele proces. De rol van de werkgever zal in de toekomst van toegevoegde waarde zijn voor hun werknemers.

7 keer herhalen

Ja, je leest het goed. We moeten gemiddeld 7 keer dezelfde informatie tot ons nemen, voordat we het onthouden. Je kunt dit doen door dezelfde informatie te verspreiden op verschillende manieren. Je kunt afwisselen met een blog (lezen), podcast (horen) en video (zien). En dit kun je inzetten via verschillende kanalen, denk hierbij aan een website, intranet, narrowcasting en social media als digitale middelen. Maar denk ook aan offline communicatie, zoals folders en magazines.

Het is belangrijk om geduldig te zijn voordat de kracht van herhaling z’n werk doet. Het bouwen van vertrouwen kost nu eenmaal tijd. Dit geldt zeker bij een onderwerp zoals pensioen, omdat dit als lastige materie wordt gezien. Het is belangrijk de boodschap te verspreiden over een langere periode en daarbij een goede planning te maken. 

De rol van de werkgever

De rol van werkgevers zal in de toekomst toenemen nu alle pensioenregelingen in Nederland moeten worden aangepast in de komende jaren. Dit volgt vanuit de zorgplicht volgens de Wet Pensioencommunicatie, maar ook vanuit goed werkgeverschap en employer branding. De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt en werknemers die frequenter wisselen van baan dan vroeger, biedt kansen voor werkgevers om zich te onderscheiden. Door bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarde pensioen al in de fase werving en selectie ter sprake te brengen en voor met name 50-plussers proactief berekeningen te (laten) maken. Daarnaast is pensioen ook perfect te gebruiken binnen het beleid voor duurzame inzetbaarheid.

Eigen verantwoordelijkheid werknemers

De nieuwe pensioenwet heeft als uitgangspunt dat de pensioenopbouw persoonlijker en transparanter wordt. Iedereen krijgt een eigen pensioenpot waarbij je zelf keuzes kunt maken over bijvoorbeeld wel of niet risicovol beleggen. Richting de pensioendatum gaan werknemers keuzes maken om bijvoorbeeld eerder met pensioen te gaan en anderen willen juist langer doorwerken. Beide keuzes hebben gevolgen voor de pensioenopbouw en de uitkeringen. Het is prettig om dan financieel inzicht te hebben waardoor je zelf invloed hebt op het persoonlijke financiële welzijn. Werknemers hebben hier zelf natuurlijk ook een duidelijke rol om de benodigde informatie te verzamelen.

Lees ook: Hoe werkt een pensioen inloopspreekuur

Pensioencommunicatie

Werknemers hebben dan ook behoefte aan duidelijke en begrijpelijke communicatie over pensioen. Hierbij is het belangrijk om niet alleen informatie te verstrekken op momenten wanneer het nodig is, maar ook regelmatig in gesprek gaan met werknemers om wensen en behoeften op te halen. Uit de praktijk blijkt het meeste effect als pensioencommunicatie op verschillende manieren wordt aangeboden. In een nieuwsbrief, videoboodschap, een bedrijfspresentatie en vooral ook een persoonlijk gesprek. Wanneer werknemers gedurende hun loopbaan actief worden geïnformeerd over de mogelijkheden van pensioen, dan heeft dit een positief effect op de betrokkenheid. Pensioencommunicatie met de kracht van herhaling is dus een goede investering voor alle partijen.

Foto: Mikhail Nilov – Pexels.com

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *