Het is overal te lezen in de media, de pensioenen in Nederland gaan veranderen. Veranderingen brengen over het algemeen in eerste instantie weerstand met zich mee. Tel daarbij op dat de gemiddelde werknemer niet over voldoende pensioenkennis beschikt, dan is de motivatie om je te verdiepen in het onderwerp pensioen vaak niet aanwezig. Inzetten van storytelling bij pensioen is echt nodig om pensioen levendig te maken, iedereen erbij te betrekken en vervolgens te activeren.
Wat is storytelling?
Storytelling is een marketingterm die ik graag even uitleg. Als je het woord vertaalt van Engels naar Nederlands, dan is storytelling, verhalen vertellen. Dit is dan ook precies wat het is. Door middel van een verhaal te vertellen, worden personages gevisualiseerd in ons brein en de woorden en zinnen wekken emoties op. Het zorgt ervoor dat we dingen beter en accurater onthouden. Het begint natuurlijk allemaal met nieuwsgierigheid opwekken.
Pensioen en communicatie
Communiceren is een heel moeilijk vak. De zender brengt een boodschap over naar de ontvanger. Dit zijn dus drie factoren waarbij het mis kan gaan.
De zender
De pensioenuitvoerder is dagelijks bezig met het beheren van veel geld, volgen van alle regels en eisen vanuit de wet en hierdoor lijkt de afstand met de deelnemer (de werknemers) misschien wel groter dan gewenst. En afstand daarmee bedoel ik vakkennis, woordgebruik, tijdsbestek (pensioen is lange termijn) en zelfs fysieke afstand (pensioenfonds heeft geen winkel).
De boodschap
De pensioenuitvoerder, stuurt elk jaar netjes een Uniform Pensioen Overzicht (UPO). Dit is namelijk zo vastgelegd in de wet. Als we kijken naar de boodschap die verzonden wordt, bijvoorbeeld het UPO, dan blijkt na vele studies dat vormgeving een grote rol speelt. Waar de een de voorkeur geeft aan weinig tekst en veel afbeeldingen of ondersteunende grafieken, geeft de ander juist de voorkeur aan een duidelijke uitleg met uitgebreide berekeningen. Een UPO is nu geen maatwerk en ziet er voor iedereen hetzelfde uit. One-size fits all, nee dus!
De ontvanger
Je raadt het al, de ontvanger (deelnemer/werknemer) begrijpt er niets van en pakt snel de perforator om er gaatjes in te prikken en het op te bergen in een map. En denkt, daar ga ik nog wel een keer naar kijken, niet dus! Op deze manier is pensioencommunicatie een gemiste kans.
Lees ook:
Waarom we niet in pensioen geïnteresseerd zijn
Hoe moet het dan wel, storytelling en pensioen
Niemand weet echt wat de beste manier is, want dit is voor iedereen verschillend. Wat we wel weten is dat er heel veel al data bekend is en dat voorkeuren opgevraagd kunnen worden. Een zestigplusser ontvangt informatie graag op papier en een twintiger juist liever digitaal. Als je jong bent is behoefte aan informatie wat je met je pensioenpot kunt doen heel anders dan als je dichter bij de pensioenleeftijd komt. Qua vormgeving kan er ingespeeld worden op de persoonlijke voorkeuren en met behulp van bijvoorbeeld ArtificiaI Intelligence (AI) kan het stoffige beeld van pensioen een make-over krijgen. Een beeld van jezelf dat met de jaren zichtbaar ouder wordt en daarbij een oplopende pensioenpot. Er zijn volop mogelijkheden met AI te realiseren. Door deze visuele beelden te combineren met voorbeelden van ‘waargebeurde verhalen’ komt pensioen tot leven.
De hoofdrolspelers bij storytelling en pensioen
Hier kunnen we heel kort en duidelijk over zijn, want een werknemer is de hoofdrolspeler! Het gaat om het pensioen van de werknemer, waar de werknemer beslissingen over neemt. De pensioenuitvoerder is natuurlijk ook heel belangrijk in het gehele proces. De pensioenuitvoerder moet ervoor zorgen dat het pensioen goed wordt beheerd en up to date gegevens kan verschaffen wanneer dit nodig is.
Werkgevers spelen in aanvulling op de uitvoerder een belangrijke rol door werknemers regelmatig van informatie te voorzien. Dit kan schriftelijk, mondeling, in een groep, maar ook tijdens gesprek persoonlijke ontwikkeling. Al dan niet met behulp van een pensioenadviseur, kunnen de persoonlijke (financiële) wensen en mogelijkheden worden besproken. En als je alle keuzeopties en gevolgen weet, dan kun je ook goede beslissingen nemen.
Foto: Cristian Rojas – Pexels.com

Peggy zorgt voor duidelijke en begrijpelijke pensioeninformatie in 3D. Hiermee wordt bedoeld in woord, beeld en geluid. Waar de een liever een tekst leest, geeft de ander de voorkeur aan het bekijken of luisteren van een video.
Pensioen opbouwen doe je gedurende je hele carrière, echt met pensioen gaan doe je maar één keer in je leven. Het is een grote verandering naar een andere levensfase en de keuzes die er zijn en je moet maken hebben financiële gevolgen. En die keuzes zijn onomkeerbaar. Juist daarom is begrijpelijke pensioeninformatie belangrijk.